YLE uutisoi: Epämääräiset silmäoireet vaivaavat monia etätyöläisiä – tuntemukset ovat yleensä ohimeneviä ja vaarattomia

Kategoriat: Optikko, Silmälääkäri, Silmien terveys ja Työnäkö.
Lue alkuperäinen juttu täältä

Mutta pitkä ruutuaika voi aiheuttaa monenlaisia silmäoireita, myös lapsille.

Ensinnäkin silmät voivat kuivua, mikä aiheuttaa muun muassa kirvelyä, roskan tunnetta silmässä ja jopa hetkittäistä näön sumentumista. Toiseksi pitkäaikainen rasitus voi tuoda esiin piileviä ongelmia, kuten taittovirheitä ja piilokarsastusta.

Opti+optikolla on useita keinoja vähentää pitkäkestoisen lähityöskentelyn näölle aiheuttamia vaivoja. Perusasiat kuten oikeat työasennot ja -olosuhteet sekä työskentelyn tauotus ja riittävä näön rentoutus ovat kaiken perusta.

Näiden lisäksi oikea silmälasikorjaus ja linssityyppi sinisen valon suojalla, auttavat vähentämään kuormitusta ja oireita. Myös silmien kostutus ja kuivasilmäisyyden hoito tehokkailla Piiloset- ja HYLO-kosteutustutotteilla poistaa tai ainakin helpottaa oireita.

Lisäksi Opti+optikoilla pääset Kyynelklinikka-kuivasilmäisyyden hoitoon, jossa silmien tilannetta seurataan ja hoidetaan pidemmällä ajanajaksolla. Jos epäilet kuivasilmäisyyttä, voit tehdä maksuttoman OSDI-testin sivullamme. Kyynelklinikan OSDI-testin löydät täältä.

Muista myös tauotus ruutuajassa sekä ulkoilu.

Kokeile myös tätä helppoa silmäjumppaa!

1. Sulje. Suljetut silmät ovat lepotilassa, ja silloin tarkkuutta vaativat lihakset eivät ole supistuneita. Pidä silmiä rauhallisesti kiinni 30 sekunnin ajan.

2. Räpyttele. Avaa silmät suuriksi ja pidä niitä hetki auki. Räpyttele runsaasti ja anna kyynelnesteen huuhtoa sarveiskalvoa.

3. Liikuta. Anna katseen liikkua vasemmalta oikealle, ylös ja alas ilman, että käännät päätä. Toista niin että liikkeet tuntuvat tuntuvat hyvältä, älä pinnistele.

4. Katso kauas. Anna ensin katseen vaeltaa ja hae sitten jokin kiintopiste. Tuijota sitä hetki. Tarkenna katse välillä lähellesi, jolloin rentoutus tuntuu eri lihaksissa.

5. Rutista. Rutista lopuksi silmiä kiinni niin, että luomet kiristyvät. Avaa luomet ja rentouta kasvot. Toista muutaman kerran